Vælg en side

Det var en solhed, skyfri sommerdag i august 2022, da plakaten blev født.

Gaderne i Helsingør summede af liv, og de mange menneskers snakken og sludren blandede sig med mågeskrig og duerne der kurrede.

Folk fra nær og fjern slængrede omkring i gaderne for at opleve byens charme og suge den historiske stemning til sig, som var det et sødt bolsje med smag af hindbærbrus og brostrædeis.

Overalt blev øjne draget mod byens tilbud; fra det højtbelagte smørrebrød med velkølet øl og snaps, til rækkerne af fine kjoler i butiksvinduerne og det farverige udbud af varer i gågaderne.

Midt i menneskehavet stod et mindre selskab og så forvirrede rundt. Diskussionen var i fuld gang. De havde haft overvejet, om de skulle tage på Bakken, i Tivoli eller til Helsingør på denne skønne sommerdag.

Valget var altså faldet på Helsingør, selvom ingen af dem rigtigt kunne finde ud af, hvad der egentlig skete i byen.

“Altså, hvor kan man egentlig se, hvad der sker i Helsingør?” udbrød den ene fra selskabet højlydt.

“Der må da være et sted, hvor man kan se, om der er en koncert eller noget…?”

Ordene hang i luften. Som en stor tyk ballon i en snor, som bare venter på at flyve væk. Noget manglede i Helsingør!

Ikke bare en ny Facebook-gruppe eller en mystisk online kalender, men noget fysisk, noget, man kan tage og føle på, noget, der er en del af byens rum og som folk kan se. Noget ude i virkeligheden blandt rigtige levende mennesker og folk.

Idéen om “i Helsingør” blev født i dét øjeblik. En plakat, der kunne guide alle, lokale som turister, gennem byens labyrint af oplevelser og begivenheder. En slags “spiseseddel” til Helsingør, der kunne reklamere lidt for byen. Vise, at i Helsingør, der sker der altid noget.

Med hjælp fra lokale venner og bekendte blev den første “i Helsingør” plakat således født. Trykt, uddelt og hængt op i hele byen.

Det var nok nogle, der studsede lidt, da vi sådan kom spankulerende rundt i butikkerne med en ordentlig stak plakater under armen, og bad om at få lov til at hænge dem op i deres butik.

“Hvad var nu det for noget?” tænkte nogle måske for sig selv, mens vi fumlede med klisterbånd og plakater, for at få det hele til at sidde lige.

Men folk tog godt imod den, og snart hang den lille plakat i hele byen og pyntede. Den bandt også det hele lidt mere sammen. For hvad har en optiker, en slagter og en tøjbutik egentlig ellers til fælles? Sikkert en hel masse, men nu har de altså også plakaten.

August i Helsingør blev til september, og til oktober, november, december og så videre. Og “i Helsingør” fik sit helt eget lille liv.

Der kom en første gang, hvor nogen spurgte, om de måtte komme med på plakaten. Der kom de første sponsorer, der syntes, at de gerne ville støtte. Og der var de trofaste, der insisterede på, at vi skulle blive ved, selvom det ikke altid var lige nemt.

(fortsætter…)

 

Et år er nu gået, siden denne idé først tog form. “i Helsingør” har vokset sig fra en spæd tanke til en hel lille fortælling i sig selv. Den er mere end bare en plakat. Den er en tråd, der binder byen sammen på en ny måde. Den er blevet et lille symbol på fællesskab og kreativitet og et vidnesbyrd om den utrolige kulturelle rigdom, vores by rummer.

Og så er i Helsingør blevet et rigtigt lille medie og et lokalt reklamebureau, der laver alt muligt for virksomheder og private.

Vi har haft fornøjelsen af at fortælle om en bred vifte af begivenheder og oplevelser, fra koncerter og udstillinger til markeder og festivaler, og hver enkelt af dem har bidraget til at gøre Helsingør til det levende og dynamiske sted, det er i dag.

Plakaten viser os alle – og turister og gæster – at der altid sker noget i Helsingør. Det er et sted, der er værd at vende tilbage til, igen og igen. Helsingør er en levende historie, der fortjener at blive oplevet og fortalt.

Ingen af de ting, vi har opnået i det sidste år, ville have været muligt uden støtte fra vores lokalsamfund. Vi ønsker at sige en dybfølt tak til hver eneste person, der har bakket op om “i Helsingør” – fra vores sponsorer og partnere, der har vist os deres tillid, til de lokale virksomheder, der har vist deres støtte ved at hænge vores plakater op, og ikke mindst alle jer, der har fulgt os og delt vores budskaber.

Selvom vi fejrer vores første lille jubilæum, ser vi stadig dette som kun begyndelsen på vores rejse. Vi er ivrige efter at fortsætte vores arbejde med at promovere Helsingør og bidrage til byens kulturelle liv.

I det kommende år planlægger vi nogle nye tiltag. Vi har nogle små nye idéer på tegnebrættet. Vi er altid meget nysgerrige efter nye ting. Så har du nogle forslag, ris eller ros, så skriv endelig til os!

I morgen udkommer så den nye plakat “August i Helsingør”. Vi har fået en helt særlig – og meget helsingoransk – samarbejdspartner med. Hamletscenen på Kronborg har nemlig lavet en lille take-over af plakaten, og det er vi bare helt vildt stolte af!

Stolte af at kunne binde Shakespeare, Hamletscenen på Kronborg og den gamle historiske middelalderby i Helsingør lidt mere sammen, end de var før.

Sound Garden Festival – den lille ny ved Sommariva – er også med på plakaten igen. Og ligesom sidste år, kan du vinde armbånd til hele festivalen. Mere om det senere…

Og så har vi fået en masse partnere i Helsingør, som vi er meget taknemmelige for!

Martinelli’s Deli, Helsingør Handel, Helsingør Bycenter, Grundejerne i Helsingør, Helsingør Domkirke, landinspektørerne fra Skel.dk, Kulturværftet & Toldkammeret og mange, mange flere.

Tak til alle jer, til alle, der har støttet plakaten gennem hele året!

August i Helsingør plakaten lander i morgen i hele byen. Den er også en hyldest til plakatens egen fødselsdag. Vi har holdt den i den samme grønne farve, som den allerførste plakat “i Helsingør” var trykt i. Så hold øje med den derude i byens rum.

Til sidst vil vi bare sige: Tak, Helsingør!

Tak for et fantastisk første år i Helsingør!

Vi ser frem til et nyt år med plakaten i Helsingør, og alt det andet vi måtte finde på.

Kærlig hilsen
i Helsingør

Vi bruger småkager, eller cookies som det hedder. Håber det er okay med dig?